اسلایدر

He Will Come on a Rainy Friday

He Will Come on a Rainy Friday

The Future is Ours

 

تا حالا به صفوف نماز جماعت مساجد دقت کردین؟ چند نفر جوون تو نمار جماعت مساجد شرکت می کنن؟ چرا باید توی یک مسجد که پراز جمعیت میشه ، تعداد جوونها انگشت شمار باشه؟ چند درصد از اون جوونهای انگشت شمار که مسجد میرند نخبه فرهنگی و علمی هستند؟

اقامه نماز جماعت که مورد تاکید اسلام است ، مسلمانان رو  از فردیت به جمعیت و جامعه گرایی و جامع نگری می رسونه و نوعی مبارزه با گوشه نشینی و خود محوری است ، اگر این روحیه در انسان تقویت بشه ، کم کم ظرفیت و قدرت فکری انسان افرایش می یابد .

با وجود اهمیت بالا و تاثیرات مثبت فراوان حضور در مسجد ، چرا امروز جوونها از مسجد فاصله گرفتن ؟

شاید ساده ترین و پیش پا افتاده ترین دلیل این باشه که جوونهای امروز دین گریزند و به مسائل دینی اهمیت نمی دن ، البته این مسئله تا حدودی درسته ، ولی اگه اینجوریه ، پس چرا شبهای قدر تعداد جوونها از سالخورده ها بیشتره ؟چرا ایام اعتکاف 80 درصد معتکفین جوونها هستن ؟ این نشون دهنده اینه که جوونها با دین مشکل ندارن ، مشکل از جای دیگه ست .

یکی از دلایل دوری جوونها از مسجد ، تربیت نا صحیح خانواده هاست ، شاید شما هم دیده باشین در یک خانواده پدر و مادر به شدت مذهبی و متدین ، ولی فرزندان دقیقا در نقطه مقابل قرار دارن . امیرالمومنین (ع) میفرمایند : نسل آینده را باید با توجه به نیارهای زمان خودشان تربیت کرد ، نه نیازهای زمان خودمان . متاسفانه بسیاری از والدین به این موضوع توجهب ندارند.

برخورد سرد و گاها متکبرانه بزرگان و روحانیون و صف اولی های مساجد یکی دیگه از دلابل دوری جوونها از مسجدهاست ، این نوع برخورد که خودم بارها شاهدش بودم ، جوونها رو ، که حساس و زودرنج هستند ، از مسجد فراری میده .

علاوه براین بی توجهی بزرگترهای مسجد به جوون ، به نگاهش ، به تفکرش ، به نظرات و انتقاداتش ، یکی دیگه از نقاط ضعف مساجده . من که تا حالا ندیدم ی نفر تو مساجد از جوونها بپرسه از نحوه اداره مسجد و برگزاری نماز و برنامه های مسجد راضی هستی؟ پیشنهادی نداری ؟

بعضی وقتها بزرگان و گاها روحانیون مسا جد به ظاهرجوونها ایراد میگیرن و بجای امر به معروف و نهی از منکر بطور صحیح ، طوری به قول خودشون نصیحت میکنن که توش هیچ رنگ و بویی از محبت و احترام دیده نمیشه.

برخورد مودبانه و محترمانه و محبت آمیز از طرف صف اولی ها و روحانیون مساجد ، شدیدا جوونها رو جذب مسجد میکنه .

درس معلم ار بود زمزمه محبتی .... جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را

بزرگان و روحانیون مساجد نباید از جوونها توقع بیش از حد داشته باشن ، متاسفانه تو اکثر مساجد بجای صبر و بردباری و انعطاف پذیری و برخورد بزرگوارانه ، برخورد خشک مشاهده میشه.

تضاد بین حرف و عمل بعضی روحانیون هم تاثیر زیادی  در دوری جوونها از مسجد داره ، یکی از دلایل حضور چشمگیر جوونهای دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب در مساجد این بود که روحانیت در تمام زمینه ها حضور فعال داشتن ، بدون هیچ توقعی ، بدون خود برتر بینی ، جوونها روحانیت رو از خودشون می دونستن ، ولی متاسفانه در اکثر مساجد روحانیون دیرتر از همه وارد مسجد میشن و زودتر از همه مسجد رو ترک میکنن ، جوونها روحانیت رو هم جنس و هم زبان خود نمی دونن و نمیتونن با اونها ارتباط برقرار کنن. مساجد اون زمان در زمینه های عبادی ، سسیاسی ، فرهنگی و نظامی فعال بودن ، در حالیکه امروزه مساجد تبدیل شدن به یک مکان فقط و فقط برای اقامه نماز و خواندن ادعیه ، درحالیکه این اصلا مطابق شیوه پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) نیست ، محیط مساجد امروز اصلا اصلا اصلا علمی نیست.

وقتی مساجد ما فقط فقط فقط مکانی برای عبادت باشن و فقط نیم ساعت قبل از اذان تا نیم ساعت بعد از اذان فعالیت کنن ، عملا خاصیت خودشونو از دست می دن و هیچ تفاوتی با حجره هایی که ی زمانی صوفی ها در اونجا فقط عبادت میکردن ندارن.

اگه اوضاع همینطوری ادامه پیدا کنه ، مساجد ما بی خاصیت میشن و اسلام ما میشه اسلامی که هیچ خاصیتی نداره ، میشه اسلامی که استکبار جهانی خیلی بهش علاقه داره ، میشه اسلام آمریکایی . . .

باید خودمون شروع به فعالیت کنیم ، منتظر کسی نباشم . . .

من اگر بنشینم...تو اگر بنشینی...پس که بر میخیزد؟..من اگر برخیرم...تو اگر برخیزی...همه بر میخیزند . . .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مجاهد ׀ تاریخ: سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:صفوف نماز جماعت و جای خالی جوانان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀